Pierre Boulez passed away on 5 January 2016

Op 5 januari 2016 is Pierre Boulez overleden.

PIERRE BOULEZ
1925 – 2016
un peu profond ruisseau calomnié la mort
(“een weinig diepe stroom gehoond de dood”)
(Pli selon Pli, Tombeau)

Deze laatste dichtregel uit het vijfde deel, Tombeau, van Boulez’ meesterwerk Pli selon pli op tekst van Stéphane Mallarmé, dient niet gezongen maar gefluisterd te worden.
In de nacht van 5 januari van zijn 90e levensjaar is de Meester der Componisten Pierre Boulez overleden in zijn woonplaats Baden-Baden.

De Stichting Pierre Boulez heeft vanaf 2000 in Nederland zijn compositorische en tekstuele werk mede verbreid en geïnterpreteerd. De stichting sluit zich ten volle aan bij de woorden die vanmorgen uit de omgeving van Pierre Boulez zijn verzonden: “Zijn aanwezigheid zal levendig en intens blijven voor iedereen die hem kende en die zijn creatieve energie, artistieke smaak en gulheid waardeerde.”

Uit het hart van de Stichting Pierre Boulez klinkt de innige wens dat hij na zijn moeilijke laatste jaren nu mag vertoeven in een lichte wereld om met Webern, Klee en Debussy ultieme geheimen te delen. Dat de extreme luciditeit van zijn klanken en constructies velen nog lang moge beroeren.

Met hem is de laatste der grote 20e-eeuwse componisten heengegaan. Of, zoals Radio France Musique de dood van Boulez meldt: “La Disparition d’un Géant”. (Er is een reus verdwenen.)

de zwarte rots vertoornd omdat de noordenwind hem rolt
zal niet tot stilstand komen”
Pli selon Pli, Tombeau

Etty Mulder, voorzitter Stichting Pierre Boulez